Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

SKMM Digesa Siasat dan Sekat Aplikasi “Bigo Live” yang Mengundang Masalah Sosial di Kalangan Remaja

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia digesa menyiasat ‘permohonan’ ‘Bigo Live’ dan mengambil tindakan segera untuk mengharamkannya.

Senator Datuk Mustapa Kamal Mohd Yusoff ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah Diraja pada persidangan Dewan Negara  berkata aplikasi itu dianggap ”laman pelacur media sosial ” dan ancaman kepada pembangunan generasi muda, khususnya pelajar sekolah.

Beliau berkata, ” live streaming ” telah menarik perhatian ramai penonton dikalangan pengguna media sosial kerana ia membolehkan mereka untuk berinteraksi terus dengan kawan-kawan baru atau mengembangkan perniagaan mereka.

Aplikasi ini dibangunkan oleh sebuah syarikat dari Singapura dan mempunyai pengikut terutamanya dari Malaysia, Indonesia, Vietnam, Thailand dan Filipina.

Mustapa Kamal berkata beberapa pemilik akaun ” Bigo Live ” telah pergi ke tahap tidak sopan menayangkan bahagian badan mereka serta berkelakuan sumbang, yang tidak sesuai untuk tatapan umum.

“Ia juga membimbangkan kerana pengikut mereka mula menghantar komen tidak senonoh, menuntut lebih dan menjadi ketagih dengan aktiviti yang tidak sihat dan tidak bermoral,” katanya.

Mustapa Kamal berkata teknik pemasaran applikasi ini merupakan punca utama pengguna-pengguna media sosial mula terjebak yang sering kali menggunakan wanita-wanita seksi dan tidak sopan sebagai alat memancing perhatian.

Secara dasarnya, aplikasi berbentuk ”live streaming” itu memberi ganjaran “hadiah” kepada pemilik akaun Bigo Live sepanjang waktu mereka bersiaran (live). “Hadiah” tersebut diberikan oleh penonton aplikasi tersebut sekiranya individu berkenaan menayangkan aset mereka termasuk “aset” yang tidak sepatutnya ditayangkan!

Jadi, anda dinasihatkan untuk semak telefon bimbit anak anda termasuk suami atau isteri masing-masing sama ada mereka memuat turun aplikasi ini atau sebaliknya. Ini sebagai langkah berjaga-jaga. Diharapkan pihak SKMM juga mengambil tindakan segera sebelum perkara ini menjadi salah satu punca kepada masalah sosial dalam kalangan masyarakat. – Bernama

Register.
Enjoy 10% Discount.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

JOIN US.
GET 10% Discount

LATEST POST

More Articles.

GET Notified.

Join Our
Notification
squad